Monday, September 12, 2011

Detik ghairah



Oleh Mohd Fitrie Muhamad

"SAYA mahu jadi orang pertama beraksi di liga England।"

Itulah tekad besar disuarakan Safee Sali yang berlepas ke London, awal pagi tadi untuk menjalani ujian pemilihan selama dua minggu bersama kelab Liga Kejuaraan, Cardiff City.
Anak kelahiran Kajang, Selangor itu mahu menggunakan peluang itu secara maksimum menimba pengalaman berlatih bersama kelab berkenaan dan sudah bersedia bagi cabaran baru itu.
"Bagi saya tempoh latihan dua minggu begitu membanggakan dan cukup untuk menunjukkan aksi terbaik।
"Kini saya sudah bersedia untuk turun berlatih bersama pemain Cardiff yang lain walaupun sedar akan menerima saingan hebat daripada pemain sedia ada dalam kelab itu," katanya ketika ditemui selepas sesi taklimat, di Plaza Damas, petang semalam.
Safee mencetus dimensi baru bola sepak negara apabila dipilih menjalani latihan bersama Cardiff yang dimiliki rakyat Malaysia, Datuk Chan Tien Ghee.
Sebelum ini, kapten skuad negara, Safiq Rahim turut dipanggil menjalani latihan bersama kelab berkenaan namun pemain itu perlu menyelesaikan tugas bersama Selangor dalam saingan Piala Malaysia.
Penyerang yang mewakili kelab Liga Super Indonesia (ISL), Pelita Jaya itu menegaskan dia kini hanya perlu menyesuaikan diri di tempat dan rakan-rakan baru, selebihnya akan digunakan sebaik mungkin untuk meyakinkan pihak pengurusan kelab terbabit।
Menjawab soalan mengenai keupayaan menyesuaikan diri dengan corak permainan fizikal liga Inggeris (EPL), Safee bertegas tidak mahu menjadikan itu sebagai alasan tidak melakukan yang terbaik.
"Di Pelita Jaya, saya sudah biasa menjalani latihan berbentuk fizikal dan keras. Saya sudah biasa dengan corak permainan begitu dan apa lebih penting adalah buktikan kepada pengurusan kelab berkenaan pemain Malaysia mampu bermain di pentas tertinggi.
"Saya juga tidak mahu memikirkan soal peluang terpilih atau pun tidak dan apa yang penting cuba lakukan yang terbaik memikat pihak pengurusan kelab. Apa yang diharapkan semua peminat dan penyokong saya dapat mendoakan yang terbaik sepanjang saya menyertai latihan bersama kelab berkenaan," katanya.

2 comments: