Monday, December 31, 2012

Malaysia Tanah Airku


 
Assalamualaikum....

Adakah kita sudah cukup bertuah hidup di Malaysia?? Mungkin itu persoalan yang mungkin sering menjadi tanda tanda dalam setiap anak muda di negara ini termasuk penulis. Namun semua jawapan bergantung pada individu dan bagi penulis adalah cukup bertuah untuk dilahirkan sebagai rakyat 'TANAH MELAYU'. Benar kata orang tidak tahu semuanya boleh diungkap dengan kata-kata tanpa mencari jawapan sebenar. Disini, sebab penulis boleh berkata-kata sedemikian adalah berdasarkan pengalaman penulis sebagai seorang penulis sukan untuk salah satu surat khabar di negara ini. Ketika berpeluang untuk ke negara orang, Laos selama dua minggu pada pertangahan Disember lalu, penulis bagaikan mula sedar betapa Malaysia adalah sebuah negara tanah tumpah darahku. Walaupun akur dengan sedikit kekurangan dan kekangan yang ada di negara sendiri namun apa yang dapat disaksikan ketika berada di Laos cukup jauh untuk dibandingkan dengan Malaysia. Tidak keterlaluan untuk ibaratkan perbezaan ini sebagai 'langit dan bumi'. Dengan status sebagai ibu negara bagi negara Laos, namun bandar Vientiane tidak ubah seperti sebuah pekan di Malaysia malah kehidupan dan 'minded' rakyat mereka jauh ketinggalan terutamanya dalam soal komunikasi. Yes... adakalanya kita bagaikan angkuh dan malu untuk bertutut 'English broken' tetapi di Laos ia langsung tidak ada dalam kamus kehidupan mereka, walhal 'English rosak' sekali pun. Ada kalanya komunikasi penulis tidk ubah seperti anjing dan kucing sehinggakan WHAT IS YOUR NAME pon mereka tidak tahu. Apa yang jelas penulis bangga dilahirkan di negara HARIMAU MALAYA....sama-sama kita renungkan dan ini hanyalah pengalaman serta pandangan peribadi...



Al-kisahnya pemergian penulis ke bumi Laos adalah bagi memenuhi kerja penulis sebagai pemberita untuk liputan Sukan Universiti ASEAN (AUG) yang berlangsung pada 12 hingga 22 Disember 2012. Walaupun hanya dianjurkan di negara dunia ketiga, tetapi tiada apa yang lebih bernilai jika hendak dibandingkan dengan pengalaman meneroka negara orang. Apa yang mahu dicakap kan di sini adalah ia menjadi tugasan pertama penulis di negara asing. Terima kasih kepada semua bos-bos yang memberi peluang dan kepercayaan kepada penulis. Satu sudah dapat dan kini penulis mengimpikan lebih daripada ini. Yang pasti belajar daripada pengalaman adalah lebih baik daripada belajar orang lain.


Penulis (bertopi) bergambar kenangan bersama rakan media dan pemenang pingat emas pertama negara di pertandingan AUG di Vientiane, Laos baru-baru ini

                                       
P/S: Alang2 dapat g tempat orang rasanya tidak salah ambil kesempatan sikit....hahahahahahhaha

4 comments:

  1. amboi... kemain lagi gambar last tu... :P

    ReplyDelete
  2. madam komen la...maluuu la....saje je amik gambar sekadar nak wat kenangan je...lepas ni belom tentu dapat g lagi ke x...tapi pape pun TQ madam sudi singgah n jenguk blog buruk saya ni...:)

    ReplyDelete
  3. Madam, Fitrie memang over, pantang nampak perempuan cantik! Hahahahaha. Btw, satu perkongsian yg amat menarik. Good job Fitrie!

    ReplyDelete
  4. kan syida...?! ambil kesempatan ni :P hahah

    ReplyDelete